Factory Ride redovisar före - efter resultat för samtliga register

Om du lämnar in din mc för mappning anser jag att mapnings företaget alltid skall ge dig en dokumentation på hur det såg ut när din mc lämnades in, och hur det ser ut efter mappningen.

Den redovisningen skall vara baserad på mätningar i bromsbänken av just din Mc inte några generella dokument från en annan likadan Mc med samma mapp.

Mappar du din Mc hos Factory Ride får du alltid följande redovisning:


1. Redovisning för trottelöppningar 25%, 50% 75% samt 100% och alla varvtal.

2. Redovisning för effekt, vridmoment före och efter mappningen för 25, 50, 75, 100% trottel.

3. Redovisning för lambda värden före / efter och linjariteten på AFR kruvan så du vet din motor inte går för magert och riskerar att skadas.


En dokumentation som denna ger dig en garanti för att alla register är säkra, mappade och förbättrade. Inte bara registret på 100% trottel. Du kommer se vad vridmomentet och effekten var, och vad den blev. Man vill också se en rak fin AFR kurva i dokumentationen.

Att stänga av "closed loop" och mappa samtliga register även de låga, mellan registren ger din mc mjukare trottelrespons och ett jämnt drag över hela registret. Det är detta som ger en känsla av att ha fått en ny mc. Och det är i mellan och de lägre registren den största skillnaden och resultatförbättringen uppstår när man mappar en modern mc. Så det är dumt att skippa de registren när man mappar.

Trots det "fuskas" det mycket med mappningen av samtliga register. Anledningen till detta är att det tar tid att mappa alla register inte bara topp registret. En annan anledning är att det inte går att stänga av "closed loop" styrningen med alla mappnings hjälpmedel och att det då helt enkelt inte går att mappa alla register. Många gånger fokuseras det mest på toppeffekt, inte körbarhet och fin körkänsla på mellan och låga register. 

Nedan ser du ett exempel på hur en redovisning av samtliga register kan se ut från Factory-ride.se.

Redovisningen görs med 25, 50, 75, 100% trottelöppning.

De "övre" kurvorna representerar vridmoment.

De undre kurvorna som slutar på toppen i bilden visar effekt. Man vill se en linjär effektökning på varje trottelöppning som dalar av som i exemplet.

Vridmomentskurvorna skall resa sig så snabbt som möjligt och vara så raka som möjligt på toppdelen.

Bilden visar "ofiltrerade" kurvor. Man kan som mappare lägga på filter som snyggar till och gör kurvorna rakare. Be om ofiltrerade kurvor i dina redovisningar så du ser resultatet som det är.